Carlo Panella: Islamin musta kirja. 1914-2006: sorto, fundamentalismi, terrori. Suom. Leena Taavitsainen-Petäjä. WSOY 2009.
Vastakkainasettelun aika ei ole ohi
Italialainen
journalisti Carlo Panella on kirjoittanut hämmentävän kirjan. Italiassa vuonna
2006 julkaistun teoksen alkukielinen otsikko on Il libro nero dei regimi islamici. 1914-2006:
oppressione, fondamentalismo, terrore.
Suomennoksen Islamin musta kirja
jättää huomioimatta alkukielen painotuksen islamilaisiin hallintoihin.
Alaotsikon määritelmät sorto, fundamentalismi, terrori, tuovat
puolestaan kirjoittajan valitseman linjan selkeästi esiin. Lukijalle tulee
silti yllätyksenä kirjan asenteellisuus, jota Panella ei edes yritä
tasapainottaa muiden näkökulmien avulla.
Panella
käy kiinni massiiviseen aiheeseensa lennokkaasti suoraan vuoden 1914 marraskuun
kosteista osmanniarmeijan kasarmeista ilman minkäänlaista esipuhetta tai
taustaselvitystä aiheestaan. Runsas 400 sivua lainauksineen, puutteellisine
lähdeviitteineen lisänään liitteitä, islamilaista ja juutalaista terminologiaa,
henkilöhakemisto, joka on oudosti tehty, sekä lista liitoista ja järjestöistä
olisi kaivannut kunnollisen esipuheen aiheen määrittelystä ja rajauksesta sekä
käytettyjen käsitteiden määritelmät ja niiden käsittelyn. Kunnollinen
sisällysluettelo pelkkien 9 pääotsikon sijaan olisi myös auttanut hahmottamaan,
mistä kirjassa on kyse tai edes mitä aiheita siinä käsitellään. Kirjan
ensimmäinen kappale kuitenkin summaa Panellan lähtökohdan ja loppupäätelmät
sekä kertoo kirjan sisällön:
”Oli
hämärä ja kostea marraskuinen päivä lähes sata vuotta sitten, kun sadattuhannet
arabit uskoivat tietävänsä, keitä ottaa kivääriensä tähtäimeen. He tekivät
virheet. Ja saman virheen he tekivät myös myöhemmin. Sitä he ovat toistaneet
loputtomiin.”
Harharetkellä Lähi-idässä
Panella
yrittää antaa kokonaiskuvan itse määrittelemästään aikajaksosta 1914-2006
mielivaltaisella otoksella islamilaisiksi määrittelemistään maista taustallaan
kolonialismin, maailmansotien ja kylmän sodan historia ideologioineen ja
öljykriiseineen. Lukija jää kuitenkin täysin loputtomien yksityiskohtien
armoille, harhailemaan kirjoittajan kanssa näennäisesti kronologisesti
etenevään tapahtuma- ja nimiviidakkoon, hyppimään Pohjois-Afrikasta Lähi-itään,
Irakista Yhdysvaltoihin, Saudi-Arabiasta Intiaan tuona vajaan sadan vuoden
aikajaksolla. Kaikesta kaaoksesta hahmottuu kuitenkin muutama päälinja, jota
Panella kuljettaa mukana kirjan eri kohdissa, tosin hajotettuna vuosien mukaan
etenevään kerrontaan. Israelin ja Palestiinan välinen loputon kriisi saa paljon
painoarvoa, mistä johtunee toinen, läpi kirjan kulkeva teema: islamiin Panellan
mukaan sisäänrakennettu juutalaisvastaisuus. Jälkimmäinen teema tuntuu olevan
Panellalle suoranainen pakkomielle. Kiihkeässä antisemitismin ja antisionismin
vastustuksessaan hän siirtyy selvästi antimuslimi- ja anti-islam-kannalle.
Asenne
ei tule yllätyksenä, jos katsoo millaisia kirjoja Panella on julkaissut viime
vuosina: Piccolo atlante del jihad. Le
radici del fondamentalismo islamico. (Pieni atlas jihadista. Islamilaisen
fundamentalismin juuret. Ilm. Italiassa 2002, ei suomennettu.), Il "complotto ebraico".
L'antisemitismo islamico da Maometto a Bin Laden. (”Juutalainen salajuoni”.
Islamilainen antisemitismi Muhammedista Bin Ladeniin. Ilm. Italiassa 2005, ei
suomennettu), Fascismo islamico.
(Islamilainen fasismi. Ilm. Italiassa 2007, ei suomennettu), Non è lo stesso Dio, non è lo stesso uomo.
Bibbia e Corano a confronto. (Ei ole sama Jumala, ei ole sama ihminen.
Raamattu ja Koraani vastakkain. Ilm. Italiassa 2009, ei suomennettu.)
Aiheeseensa perehtymättömyydestä Panellaa ei voi syyttää, mutta Islamin mustan kirjan lukijan olisi lupa
odottaa asiantuntevaa käsittelyä, jossa eri näkökulmat ja tulkinnat tuotaisiin
esiin, niitä punnittaisiin pyrkien puolueettomuuteen ja lopuksi annettaisiin
lähteisiin nojaten perusteltu käsittely ja aiheen merkityksen pohdinta.
Panella
ei tähän kykene tai ei halua tehdä näin, vaan ottaa tietoisesti puolueellisen
ja asenteellisen lähestymistavan aiheisiinsa. Hyvän journalismin ja
historiantutkimuksen etiikasta poiketen hän myös antaa selviä moraalisiakin
tuomioita historian tapahtumien kulusta, mikä on vähintäänkin erikoista.
Useissa kohdissa Panella katsoo, että yleisesti hyväksytyt käsitykset historian
kulusta ovat vääriä tai että todellisuudessa merkittäviin tapahtumiin ei ole
kiinnitetty huomiota tai asioiden oikeaa laitaa ei ole ymmärretty. Esittäessään
poikkeavia näkemyksiä hän ei kuitenkaan anna vakuuttavia viitteitä,
alkuperäislähteitä ei ole juuri lainkaan, väitteidensä tueksi, joten
väistämättä nämä uudet historiantulkinnat jäävät vaille todistusvoimaa, eikä
niitä siten voi edes arvioida. Panella kirjoittaa sivulla 64:
”Moni
historioitsija toistaa kulunutta käsitystä --, jonka mukaan Versailles’ssa
tehdyt päätökset syvensivät Lähi-idän kriisiä. Tämän itsestäänselvyytenä
pidetyn käsityksen taustalla on kuitenkin arviointivirhe: on jätetty huomiotta
se, miten suuresti takapajuisuus
väritti arabien poliittista ajattelua vuodesta 1914 eteenpäin. On sivuutettu
se, että arabien kansallismieliset voimat alkoivat muotoutua vasta Versailles’n
jälkeen ja että Lähi-itää vuodesta 1918 meidän päiviimme asti ravistelleiden
suurimpien sotien, myös sisällissotien, syynä eivät ole olleet rajakiistat tai
etniset jännitteet, vaan pohjimmiltaan ideologis-uskonnolliset vaikuttimet.”
Voittajat ja häviäjät
Kirjasta
puuttuu analyysi lähes kokonaan, tapahtumia listataan paikoin puuduttavalla
pikkutarkkuudella höysteenään asenteelliset kommentit ja heitot
historiantutkimuksen virheellisyydestä. Kolonialismin perintö ja
siirtomaahallintojen vastustus valintojen ja liittolaisuuksien taustalla
ohitetaan lähes täysin. Panella korostaa olettamaansa muslimien antisemitismiä
ja nostaa sen keskiöön kertoessaan vuolaasti joidenkin muslimimaiden ja
natsi-Saksan välisistä suhteista, joista hän kirjoittaa sivulla 95:
”Nämä
suhteet ovat aina olleet tiedossa, mutta niitä on usein vääristelty. Ne
kehittyivät toisen maailmansodan kuluessa, jolloin suurmufti, koko
palestiinalaisjohto ja monet muut arabijohtajat astuivat muodolliseen
liittosuhteeseen natsi-fasismin kanssa. Marxilaispainotteinen
historiankirjoitus on perinteisesti selittänyt arkaluonteisen liiton arabien,
natsien ja fasistien välillä reaalipolitiikalla: sen mukaan palestiinalaiset ja
arabinationalistit liittoutuivat Iso-Britannian vihollisten kanssa voidakseen
tehostaa brittikolonialismin vastaista taisteluaan. Tämä tulkinta vaikuttaa
kovin yksioikoiselta. -- on perusteltua uskoa, että -- päätökseen vaikutti myös
ja ennen kaikkea syvä ideologinen hengenheimolaisuus natsi-fasismin kanssa.”
Väitteiden
taustalle Panella ei esitä vakuuttavia perusteluja, muuta kuin ”perustellun
uskomuksen”. Muodollinen liittosuhde, josta hän itsekin puhuu, saa näin
suhteettomat ideologiset mittakaavat. Mitähän Panella sanoisi meidän
suomalaisten vaalimasta rinnakkaissotakäsityksestä?
Perustavanlaatuinen
ongelma Panellan kirjassa on, ettei hän näe arabi- tai muslimimaita muutamaa
poikkeusta lukuun ottamatta kykenevinä maina muiden joukossa päättämään omista
asioistaan, vaan syyttää näitä vääristä valinnoista, kuten natsismista,
fasismista, kommunismista, tai valintojen puutteesta kuten olemattomasta
nationalismista. Hän asettaa vastakkain arabi- ja muslimimaat, jotka valitsivat
natsismin, terrorismin, diktatuurin, jihadin, häviäjäpuolen maailmasodissa ja
Israelin (ja länsimaat), jotka ymmärsivät valita demokratian ja voittajapuolen.
Voittajat kirjoittavat historian, ja hävinneet saavat syyttää itseään, on
Panellan viesti.
Kadonneita käsitteitä etsimässä
Panella
ei myöskään vaivaudu avaamaan käsitteitä, joita hän käyttää paljon ja rankasti
yleistäen, kuten muslimi ja arabi. Termit eivät ole synonyymejä ja sisältävät
valtavan kirjon erilaisia merkityksiä. Tämä pieni esimerkki osoittaa Panellan
kyvyttömyyden lukea herkkyydellä tutkimuskohdettaan, mikä antaisi avaimia
monipuolisempaan käsittelyyn. Siksi teos jää ulkokohtaiseksi asioiden
luetteloiksi ja mielenkiintoisetkin teemat ja tapahtumat jäävät asenteellisen
vyörytyksen jalkoihin. Paikoin Panella osoittaa jopa rasistisia käsityksiä,
kuten sivuilla 202-203:
”Kun
tämän päivän mediassa ja poliittisissa analyyseissa käsitellään väkivallan ja
terrorismin kehitystä arabialais-islamilaisissa yhteiskunnissa, on tapana
esittää reaktiivisia teorioita. Silti olisi syytä jo edellä esitetynkin
perusteella väittää, ettei kyseessä ollut kolonialistiseen väkivaltaan
reagoinut väkivalta, vaan pikemminkin jonkinlainen sisäänrakennettu
aggressiivisuus, joka kuuluu oleellisena osana arabialais-islamilaiseen
sosiaaliseen ja kansalliseen kudelmaan. Tämä raaka, atavistinen, heimoperinteen
mukainen väkivalta niveltyy yhä tänäkin päivänä näiden yhteiskuntien
rakenteisiin ja saa sytykkeitä jihadista,
joka on nykyajan islamilaisen terrorismin suuri kätilö.”
Historia
ei ole kaunis ja yhtenäinen kertomus menneistä tapahtumista ja suurista
teoista. Sota, väkivalta ja kärsimys leimaavat ihmiskunnan historiaa. Uskonnon
ja muiden ideologioiden nimissä tehdyt karmeudet eivät anna kaunista todistusta
meistä ihmisistä lajina. Yhden uskonnon edustajien leimaaminen yksipuolisesti
pahoiksi ei kuitenkaan ole rakentavaa eikä tottakaan. Vääryyksiä ei tule
peitellä, mutta yleistäminen, yhden koko mittakaavassa marginaalisen ilmiön
nostaminen keskiöön ja sen avulla kaiken selittäminen ei ole oikea tapa tehdä
tutkimusta. Carlo Panella on kirjoittanut asenteellisen ja sekavan kirjan,
jonka viesti on vihainen. Omituisine mielipiteineen, joita hän ei kykene
kunnollisesti perustelemaan, Panella jää auttamatta marginaaliin käsityksineen
historian kulusta.
Kirjoitus on julkaistu Humanistin numerossa 4/2010.
Kirja WSOY:n sivuilla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti