The first modern edition of his great lost play. With an Introduction and Notes by Arthur Phillips.
Randomhouse 2011
Romaani lähtee liikkeelle
asetelmasta, jossa kirjailija Arthur Phillips kirjoittaa varsin omaleimaista
johdantoa Shakespearen kauan kadoksissa olleeseen ja epäaidoksi epäiltyyn
näytelmään. Romaani ei siis varsinaisesti ole romaani, vaan kuningas Arthurista
kertovan näytelmän esipuhe.
Itse esipuhe on pitkälti Phillipsin
kertomaa omaelämänkertaa, alkaen lapsuudesta Minnesotassa. Tärkeässä roolissa
on hänen kaksoissiskonsa Dana sekä romanttiseen, joskin vilpilliseenkin
”taikojen tekemiseen” viehtynyt isä, niinikään nimeltään Arthur Phillips.
Vähitellen avautuva perhetarina keskittyy kaksosten nuoruuteen, isän erikoisiin
tempauksiin sekä Shakespearen monimutkaiseen merkitykseen perheen sisäisen
dynamiikan osalta. Kirjailija Phillipsin tyyli on viehättävän muisteleva, avaa
vähitellen tarinaa ja tapahtumia syvemmälle sisältäen myös hienovaraista joskin
melankoliaan taipuvaa huumoria.
Isä ja Dana rakastavat
Shakespearea, Arthur ei — ja hän kokee olevansa ulkopuolinen. Salattu
1900-luvun alun Shakespearen näytelmän painos ilmestyy tarinaan isän hyllystä.
Tämä Tragedy of Arthur on ainoa,
josta Arthur yllätyksekseen pitää. Myöhemmin Dana kääntyy kouluaikoinaan
antishakespearelaiseksi ja yrittää todistaa kaikin keinoin, että Shakespeare ei
kirjoittanut näytelmiään, vaan kirjoittajina oli kaksi muuta miestä ja kehittää
tästä lopulta kuvitteellisen kilpailuasetelman, joka liittää toisen näistä
kirjoittajista oman sukunsa tarinaan, salaisuus, joka odottaa paljastumistaan.
Koko tämä episodi on yritystä kostaa isälle tämän epäonnistumiset,
vankila-ajat, eli poissaolon Danan (ja Arthurin) elämästä.
Tarinassa olennaista on nimenomaan
tarinoiden kertominen, totuus, sepitteen suhde oikeaan elämään, tarinoiden
tuoma nautinto lukijalle. Tämä kaikki on kiedottu Phillipsin perhetarinaan,
Shakespearen näytelmiin ja henkilöön, näiden omituisiin keskinäisiin (tosiin
vai fiktiivisiin?) yhtymäkohtiin. Isän rooli illuusioiden keksijänä ja
ylläpitäjänä, mestarillisena tarinankertojana vai epäonnistuneena isänä ja
huijarina, on tarinassa keskeistä, kuten myös kaksosten keskinäinen suhde,
saumaton yhteys, jota Arthur erityisesti kaipaa ja etsii, muttei löydä muualta
kuin siskostaan.
Välillä kirjailija Phillips hyppää
alkuperäiseen tarkoitukseensa ja kertoo jotain itse Arthur-näytelmästä, mutta
palaa pian taas perhetarinansa pariin. Kertomus etenee ajassa, käy läpi
muutaman kohdan opiskeluaikoja, työelämää, Arthurin vaeltelua Euroopassa ja
lopulta asettumista Prahaan vaimon ja kaksospoikien kanssa. Tarina loikkaa
lähelle nykyaikaa, kun pitkän pohjustuksen jälkeen taas vankilassa oleva isä
paljastaa vanhan tallelokeron sijainnin, josta lopulta paljastuu 1500-luvun
lopun kirja, Shakespearen ennen tuntematon Arthur-näytelmä.
Shakespeare ja suhde isään ovat
tarinan keskeisiä elementtejä - kaikki pyörii näiden ympärillä, muu elämä on
ikään kuin sivuosassa, vaikka siitä kerrotaan mielenkiintoisestikin. Tarina vie
mukanaan, on koskettavakin kuvatessaan Arthurin kaipausta ja pettymyksiä,
suhdetta siskoon ja rakastumista samaan naiseen siskon kanssa.
Häilyminen toivon ja epätoivon,
uskon ja epäuskon, luottamuksen ja pettymyksen välillä kuvaa niin Arthurin ja
hänen isänsä suhdetta kuin myös Arthur-näytelmän aitouden selvittämisprosessia.
Välillä esiin tuotu sekä Danan että Arthurin jonkinasteiset kaksisuuntaiset
mielialahäiriöt tai masennusalttiudet kuvastavat tätä kaksijakoista suhdetta
myös. Kirjailija Phillips kuvaa pitkällisesti neuvotteluja kustantajan kanssa
näytelmän julkaisemiseksi ja sen autentisaatioprosessia. Arthur on alkanut
uskoa näytelmän — ja isänsä rakkauden — aitouteen, mutta isän kuoltua vähän
aikaa vankilasta vapautumisensa jälkeen, Arthur löytää isän kirjoittaman
muistilapun, joka taas romuttaa kaiken uskon sekä isään että näytelmään.
Romaanissa on välillä mukana kuvia
ja sähköposteja, ikään kuin osoitukseksi itse esipuheen eli romaanin
aitoudesta. Välillä kirjailija puhuu lukijalle suoraan, kehottaa katsomaan
Googlesta, jos ei muuten usko. Nämä kohdat välillä pudottavat lukijaa
tarinasta, mutta ovat varmaankin tyylikeino tämän kirjoitustavan, omalaatuisen
muistelman, tunnustuksen ja esipuheen sekoituksessa, jolla on tarkoitus tuoda
autenttisuutta tarinaan. Mutta myös ehkä leikitellä tarinan eri tasoilla, kuten
koko romaani tekee, mistä myös sen viehätys syntyy, itse tarinan ohella.
Romaanin/esipuheen loppuratkaisu
oli jotenkin epätyydyttävä. Näytelmän aitous/epäaitous jäi ratkaisematta, mikä
ei sinänsä tarinan kannalta ehkä ole olennaista. Mutta henkilöiden tasolla
lopetus ei ihan vakuuttanut. Arthurin ja Danan tyttöystävän Petran välinen
suhde paljastuu Danalle, Petra on raskaana Arthurille, naiset — mukaan lukien
kaksosten äiti — järjestävät rangaistuksen Arthurille: hän ei saa vuoteen olla
missään yhteydessä kehenkään heistä ja hänen on annettava julkaista näytelmä
(mistä Arthur oli jo vetäytymässä).
Tämä loppukohtaus Shakespeare-viittauksineen on jokseenkin outo ja
epäuskottava muuten mukaansatempaavassa ja mielenkiintoisesti etenevässä
tarinassa.
Tämä kaikki on siis niin kutsuttu
esipuhe näytelmään, jonka aitoutta Artur siis ei usko, tunnustus,
anteeksipyyntö, puolustuspuhe. Sitten alkaa itse näytelmä, The Tragedy of Arthur, lyhennelmällä näytelmän sisällöstä, jonka on
kirjoittanut professori Ronald Verre. Viisinäytöksistä näytelmää on
alaviitteillä kommentoinut sekä kirjailija Phillips että professori Verre,
kommentoiden lähinnä sanastoa, mutta välillä myös näytelmän sisältöä: Arthur
löytää viittauksia omaan ja isänsä elämään täten todistaen näytelmän isänsä
tekemäksi väärennökseksi, kun taas Verre kommentoi päinvastoin, löytäen
aitouden todistavia seikkoja.
Itse näytelmä sijoittuu
varhaiskeskiajan Britanniaan, jossa kruunun perinyt Arthur taistelee
valtakunnastaan, kruununperimys on epäselvää ja vastustajat petollisia.
Näytelmä päättyy Arthurin kuolemaan taistelussa, mutta sota loppuu ja Britannia
saa uuden kuninkaan.
Tarinana The Tragedy of Arthurin esipuhe oli mielenkiintoinen, leikitteli
taitavasti tarinoilla ja spekulaatioilla, henkilöhahmot olivat uskottavia ja
moniulotteisia. Ainoastaan loppukohtaus, tarinan ratkaisu, tuntui henkilöiden
osalta jotenkin lattealta ja rakennetulta. Itse näytelmä ei herättänyt
erityistä innostusta, tosin alaviitteet toivat sen paremmin yhteyteen itse
tarinan eli esipuheen kanssa niiltä osin, kun kyse oli näytelmän aitoudesta.
Kokonaisuudessaan hyvin rakennettu, monitasoinen tarina, loppunotkahduksesta
huolimatta. Itse uppouduin näytelmän ympärille rakennettuun tarinaan niin,
ettei näytelmän sisältö enää herättänyt kiinnostusta. Mutta kokonaisuuden
kannalta on toki perusteltua, että näytelmän teksti on mukana romaanissa, siitä
näytelmästähän lopulta kaikessa on kyse: Kuningas Arthurin kovasta kohtalosta,
tragediasta. Mutta myös kirjailija Arthur Phillipsin elämän tragediasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti