Kirjahyllyssäni on pyhitetty hylly
Kahdelle Suurelle: Mika Waltarille ja Kaari Utriolle. Sieltä heidän kirjojensa
tutut selkämykset ovat katselleet lempeästi minua kaikissa kodeissani.
Ensimmäisen oman Utrioni sain yläasteella äidiltäni joululahjaksi. Kirja oli Vaskilintu. Se veti minut
vastustamattomalla tavalla mukaansa keskiajalle, joka jo tuolloin jäi ihoni
alle sieltä koskaan poistumatta. Utrio avasi minulle uuden maailman: keskiajan
Euroopan reuna-alueineen. Olin lumoutunut. Näitä tarinoita ei kerrottu
historiantunneilla! Itse asiassa keskiajasta ei kerrottu juuri mitään koulussa.
Utrio toimikin oppaanani tuohon kiehtovaan aikakauteen. Vaskilinnun pakanallinen maailma oli myös äärimmäisen
mielenkiintoinen. Kirja herätti kiinnostuksen suomalaisten muinaisuutta
kohtaan.
Vaikutuin tuolloin vuosia sitten
kirjasta niin kovin, että kirjoitin Utriolle kirjeen, ja sain häneltä
vastauksen! Tuo kirje on visusti edelleen tallessa. Siinä Utrio kertoo tulossa
olevasta kirjastaan, Tuulihaukasta.
Miten odotinkaan sitä! Ja kirjan ilmestyttyä ahmin sen – ja kirjoitin uudestaan
Utriolle, ja sain uuden vastauksen! Se on talletettuna edellisen kirjeen
viereen. Mitä balsamia 15-vuotiaalle, kun Utrio kirjoittaa vastaukseensa :
”Osoittaa mielestäni aikamoista kypsyyttä Sinun iälläsi ymmärtää Vaskilinnun ja
Tuulihaukan uskonnolliset elementit.” Lause toki lämmittää edelleen. Ja lopun
toivotus: ”Lukuiloa Sinulle edelleenkin. Älä lue liian nopeasti. Ahmimalla
menettää paljon kirjan suurista historiallisista kuvauksista.” Kehotus olikin
paikallaan, sillä kun viime vuonna, vuosien tauon jälkeen palasin noiden
nuoruuteni suosikkien, sekä Yksisarvisen,
pariin, huomasin, etten muistanut Tuulihaukasta
paljoakaan, Yksisarvisesta suorastaan
en mitään! Mikä ilo olikaan lukea taas nuo kirjat. Joskus kun palaa vanhojen,
varsinkin nuorena lukemiensa, suosikkien pariin, saattaa pettyä. Utrio ei
kuitenkaan pettänyt: kirjat olivat aivan yhtä hyviä kuin silloinkin. Nyt niitä
luki taas uusin silmin, kun omat tiedot keskiajasta, pyhimyksistä ja
suomalaisten muinaisuskosta olivat karttuneet muita reittejä tässä välissä.
Äidiksi tuleminen myös avaa uusia näkökulmia naisten kohtaloihin.
Mikä ilo olikaan muutama vuosi
sitten päästä henkilökohtaisesti kiittämään Utriota hänen kirjoistaan, kun
tapasin hänet Helsingin kirjamessuilla. Kerroin myös kirjoittamistani kirjeistä
ja saamistani vastauksista sekä siitä, kuinka oikeastaan hänen ansiostaan luin
keskiajan historiaa yliopistossa. Yliopistoaikoina ei ollut kovin suositeltavaa
sanoa lukevansa Utrion kirjoja. Siitä seurasi kulmien kohottelua. Itse en
luonnollisesti ymmärrä moista: Utrio on loistava, huumorintajuinen, humaani, taitava
kirjoittaja, tarinankertoja ja historian tuntija, joka on kirjoittanut lukuisia
tietokirjojakin erityisesti naisten historiasta. Viihteellisyys tai
romanttisuus eivät vähennä mitenkään kirjan tai tarinan arvoa, se voi aivan
yhtä hyvin kertoa jotain olennaista ihmisestä kuin joku ns. vakavampikin kirja.
Utrio ei luonnollisesti ole itsekään voinut välttyä vähättelyltä.
Utriolta kysyttiin vuonna 1981 eräässä
televisio-ohjelmassa ”Haluatko sinä siis kapinoida sitä käsitystä vastaan mikä
meillä on naiskulttuurista?” Hän vastasi, mielestäni edelleen melko
ajankohtaisesti: ”Kyllä, minä olen tullut siihen tulokseen, että tämä nykyinen
suhtautuminen naiskulttuuriin, joka on perin juurin halveksiva, on todella
väärä eikä ota huomioon tosiasioita. Jos me vertaamme kahta kulttuuria,
mieskulttuuria ja naiskulttuuria ja nimenomaan nyt vaikka viihteen alalla, niin
meillä on tyypillinen miesten viihde, joka on väkivaltaista, se nojaa ihmisen
tappamiseen, kiduttamiseen, sotaan, yleensä väkivaltaan. Naisten viihde taas
nojaa tämmöisiin positiivisiin asioihin, rakkauteen, läheisyyteen, hellyyteen,
turvallisuuteen, synnyttämiseen. Niihin asioihin, joilla ihmiskunta jatkaa
olemassaoloansa, ja kuitenkin tätä positiivista ja minun mielestäni eettisesti
paljon korkeatasoisempaa viihdettä halveksitaan. Ja sitä halveksitaan varmasti
lähinnä sen vuoksi, että se on nimenomaan naiskulttuuria.”
Viime vuonna taas Helsingin
kirjamessuilla vaikutuin Utriosta, kun kuulin hänen kertovan uudesta
kirjastaan, Sunnevasta. Oikeastaan
kirja on kirjoitettu jo 1969 ja 1970, nyt ilmestyi uudistettu ja yhdistetty
laitos. Utrio kertoi, kuinka Sunneva
on suomalaisen kirjallisuuden ensimmäinen seikkailuromaani, jossa pääosassa on
nainen! Itse Utrioni lukeneena ja niiden kanssa kasvaneena en ole pitänyt
mitenkään ihmeellisenä moista, mutta tämäkin vain kertoo kirjailijoiden
suuresta merkityksestä ja vaikutuksesta käsityksiimme. Olin taas kerran Utrion tarinankerronnan,
hänen suuren tietomääränsä ja humaanin otteensa lumoissa. Nyt parhaillaan luen Sunnevaa ensimmäistä kertaa.
Hykerryttävästi päätähuimaavassa tarinassa näkee tulevien suurten romaanien
maisemia ja teemoja, tuttuudentunne lämmittää. Vaikka olenkin lukenut
huomattavat määrän Utrion romaaneja, ilokseni huomaan, että vielä monia on
lukematta. Olen myös lukenut Utrion 1800-luvulle sijoittuvia kepeitä romaaneja.
Ne ovat viihdyttäviä, virkistäviä ajankuvia, joissa huumorilla on enemmän
sijaa.
Rakkaus historiaan ja hyviin
tarinoihin on vienyt huomiotani Utrion muilta puolilta, kuten hänen
aktiiviselta rooliltaan yhteiskunnallisena keskustelijana. Helsingin Sanomien raadissa hänen kommenttejaan saa lukea usein,
mutta nyt vasta otin hyllystä riemastuttavasti nimetyn Kiilusilmä feministi -kolumnikokoelman. Olen lukenut sitä bussissa
moneen otteeseen. Hyvin harvoin saa viettää aikaa niin hykerryttävän
pisteliäässä, suorasukaisessa, viisaassa, ymmärtävässä ja kaikin puolin valloittavassa
seurassa. Tekisi mieleni siteerata Utriota ääneen kanssamatkustajille,
huudahdella hänen terävänäköisyydelleen. Ainoa masentava seikka on sen
huomaaminen, kuinka ajat eivät joissain asioissa muutu 30 vuodessakaan. Olen
loputtoman kiitollinen ja ylpeä siitä, että Utrio on pitänyt naisten ja lasten
asemaa ja oikeuksia esillä väsymättä vuosikymmeninen ajan. Kiilusilmä feministi
saa kunnioitukseni ja on minulle myös armoitettu keskiajan kuvaaja, oppaani
keskiajan maailmaan, naisten näkökulman avaaja historiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti