Romaani alkaa lyhyellä kuvauksella
kuinka Kuolema saapuu kaupunkiin. Tästä siirrytään poliisiasemalle, jossa
tarkastaja Lojacono kyllästyneenä seuraa kollegansa yhdentekeviä puuhia.
Seuraava lyhyt luku esittelee vanhuksen, joka varaa hotellihuonetta laukussaan
pistooli. Seuraava luku avaa Lojaconon menneisyyttä: epäselvän mafiayhteyden
takia Lojaconon täytyi hylätä hyvä ura Sisiliassa, hänen perheensä siirrettiin
turvallisuussyistä toisaalle Sisiliaan ja Lojacono Napoliin, yhdentekeviin
poliisin toimistohommiin. Ollaan nykypäivän Napolissa. Kirjailija luo näin
alkuasetelman tarinalleen: murhaaja ja kärsivä poliisi.
Luvut ovat lyhyitä, ne avaavat
lukijalle silmäyksen tilanteeseen ja kyseessä olevaan henkilöön kunnes
siirrytään seuraavaan. Lukujen lomassa on kursiivilla kirjoitettuja kirjeitä,
joita murhaaja kirjoittaa rakastamalleen henkilölle jälleennäkemisen toivossa
kertoen samalla huolellisista murhien valmisteluista ja suunnitelmiensa
etenemisestä. Seuraavat lyhyet luvut esittelevät erilaisia nuoria, katsaus
heidän elämäänsä ja ajatuksiinsa: Mirko, Giada, Eleonora, Donato. Välillä
kerrotaan Lojaconon elämästä, menneestä ja nykyisestä, mutta taas vain
väläyksinä, välillä vanhusmurhaajasta, kuinka hän kävelee huomaamattomana
Napolin katuja ja valmistelee murhaa.
Varsinainen ”murhatarina” alkaa,
kun Lojacono saa hälytyksen murhapaikalle ollessaan päivystämässä yövuorossa.
Hänen ei pitäisi osallistua tutkimuksiin mutta tutkiessaan murhapaikkaa hän
huomaa tärkeitä yksityiskohtia. Hänet siirretään syrjään tutkimuksesta.
Lojacono alkaa kuitenkin itsekseen pohtia murhaa, ja kun seuraava uhri
löydetään, hänellä on teoria, että camorralla (mafialla) ei ole mitään
tekemistä murhien kanssa.
De Giovanni rakentaa yllätyksetöntä
rikosromaania, joka etenee kohtuullisen hitaasti esittelemällä ja kuvailemalla
eri henkilöitä. Jokseenkin kliseistä on myös asetelma, jossa syrjään siirretty,
henkilökohtaisessa elämässään kärsivä poliisimies, Lojacono, onkin ainoa, joka
lopulta käsittää mistä on kyse ja nousee näin tutkimuksen päähenkilöksi
unohtamatta kaunista poliisinaista, joka johtaa tutkimuksia ja huomaa
miespoliisin kyvyt. Myös huomaamattomaksi tekeytyvä murhaaja, jonka omia
aivoituksia esitellään kirjeiden muodossa, ei jätä varsinaisesti tilaa
jännitykselle. Nuorten esittely vie pian lukijan käsittämään, että tässä ovat
murhaajan kohteet, kuka ammutaan seuraavaksi? Median rooli nousee myös esiin
murhatutkimuksen rinnalla, mutta siinäkään ei ole mitään erikoista: valtava
mediakohu nuorten murhista ja poliisien näyttäminen epäpätevinä. Murhaajan
nimeäminen krokotiiliksi tulee kirjassa medialta: murhapaikoilta on löytynyt
kyynelten tahrimia nenäliinoja –
krokotiilin kyyneleet.
Ainoa jännitysmomentti on
oikeastaan murhaajan motiivi, se ei tule suoraan esiin vaikka murhaajaa muuten
kuvaillaan ja esitellään tämän ajatuksia. Lojacono pääsee motiivin jäljille
tarkkaillessaan murhattujen nuorten vanhempien tuskaa ja ymmärtää, että
murhaaja rankaiseekin vanhempia tappamalla näiden lapset. Vanhempien välisten
yhteyksien penkominen tuo esiin yllätyksettömän tarinan 1990-luvun lopulta:
opiskelijatyttö, poikaystävänsä hylkäämänä, tekee hämäräperäisellä klinikalla
abortin, masentuu ja heittäytyy ikkunasta alas. Murhattujen nuorten vanhemmat
ovat olleet tähän osallisina, yksi oli toimenpiteen tehnyt lääkäri, toinen
avustanut sairaanhoitaja, kolmas klinikan yhteystiedot antanut tuttu. Tässä
vaiheessa lukijalle paljastuu, että yksi esitellyistä nuorista, Eleonora, onkin
tuo 90-luvun lopulla itsemurhan tehnyt tyttö. Uusia henkilöitäkin esitellään:
kauan kaivattu vauva ja hänen onnelliset vanhempansa.
Romaanissa poliisien tutkimukset
etenevät kumman helposti, vaikeudet ovat pieniä ja ne voitetaan nopeasti tai
esteet ovat outoja (esim. henkilön puhelinnumeroa ei saada millään selville…).
Kun murhaajan motiivi selviää, lukijan jännitettäväksi jää tappaako murhaaja
vain esitellyn Stella-vauvan vai myös tämän vanhemmat; käy ilmi, että Stellan
isä on Eleonoran 90-luvulla hylännyt poikaystävä. Murhaaja taas osoittautuu
itsemurhan tehneen tytön isäksi. Vaikka romaanin loppupuolella maalaillaan
laveasti krokotiilimetaforilla, kuinka kylmäverinen krokotiili väijyy yksin
viatonta saalistaan tekeytyen huomaamattomaksi, jotenkin se jää ontoksi.
Vuosien päästä tyttärensä itsemurhaa kostava isä ei jotenkin tunnu tarinassa
kovin uskottavalta. Eteläinen Italia on toki paljon konservatiivisempi
ympäristö kuin Suomi, muttei romaani yhteiskuntakuvaukseenkaan yllä, ei sen
varmaan ole tarkoituskaan.
Loppuhuipennus on karmiva,
jännitystä onnistutaan rakentamaan, mutta lopputulema on masentava: murhaaja
ampuu vauvan, laulaa sille tuutulaulua (joka on romaanin alussa) ja ampuu
lopulta vanhempien ja poliisien edessä itsensä; murhaajaisä syytti lopulta
itseään eniten tyttärensä itsemurhasta. Tarina ja ratkaisu jäävät lopulta
ohuiksi ja epätyydyttäviksi, henkilöhahmot ovat myös luonnoksenomaisia ja
Lojaconon henkilökohtainen tragedia on myös jotenkin irrallinen ja naiivikin
paikoitellen unikuvauksineen. Tarinalta odotti enemmän mutta se paljastuikin
lopulta aika tavanomaiseksi eikä kovin hyvin motivoiduksi murhajutuksi vaikka
aineksia ehkä olisi ollutkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti